perjantai 26. lokakuuta 2007

Masennusta ilmassa *VALIVALIVALI*

Pöh ja pöh. Ei oikein kulje, siis tää elo tällä hetkellä. Tökkii, ahdistaa, vituttaa ja huolestuttaa. Niin ja kun nainen vielä olen, niin itkettääkin kaiken tän muun päälle. PMS tai joku muu vastaava oireyhtymä taitaa jyllätä taas.

Lähitulevaisuudessa minulla alkaisi eräs kurssi. Kurssille pitäisi raahautua tutustumaan itseensä ja osaamiseensa työelämää silmällä pitäen eli tiedossa olisi kevyttä itsepohdiskelua ja arviointia. Pöh. Ei nappaa yhtään juuri tällä hetkellä, vaikka järjellä tiedän moisen jutun olevan vain ja ainoastaan hyväksi meikäläiselle. Minulla on rankka asennevamma tuohonkin juttuun, vaikka itse sinne kovastikkin halusin jokunen hetki sitten. Ainut positiivinen asia tuntuu juuri nyt olevan se, että minulle tulee taas pakolliset päivärutiinit ja hieman lisää liksaa toimeentulon puolelle. Minäkö muka raadollinen ja laskelmoiva?

Ja lisää valitusta. Olen viime aikoina juossut lääkärissä ja se ihan alkuperäinen syy lääkärikäyntiin oli oma astma-epäilyni. Hengitys hinkui, vinkui ja ihan oikesti sillä kertaa ahdisti muualtakin kuin korvien välistä. Nyt sitten olen puhallellut Pef-mittariin ja kirjaillut tuloksia paperille. Ens viikolla teen samoja puhalluksia avaavan lääkityksen kanssa, eli toivottavasti ne tulokset antavat jo viitteitä onko kyse allergiasta vai astmasta. Rutiiniluontoiset verikokeet tämän tutkimuksen yhteydessä paljastivat sitten jotain häikkää maksa-arvoissa. Vakuutin lääkärin, etten käytä huumeita ja todistelin ettei kohonneiden arvojen syy ole myöskään hillitön kännääminen. Nyt sitten tutkitaan lisää. Olo on tälläkin hetkellä kuin neulatyynyllä, sen verran monta putkiloa tänäkin aamuna otettiin verta kaiken maailman lisätutkimuksia varten. Keuhkokuva ei paljastanut mitään uutta ja sydänkin kuulema on normaalinkokoinen, joten siellä puolella ei kai sitten mitään suurempaa vikaa olisi. Ensi viikolla tulee tulokset verikokeista ja käynpä vielä jossain ultra-tutkimuksessa, missä vissiin katsellaan noiden sisäelinten kuntoa lisää.
Hirvittää. Oikeasti. Olen taipuvainen panikointiin vähemmästäkin ja tämä on nyt jo jotain ennenkuulumatonta minulle, pelottavaa suorastaan. Itse realistina arvelen kohonneiden maksa-arvojen johtuvan vain epäterveellisistä ruokatottumuksista ja ylipainosta. Katsotaan nyt menikö arvaus oikeaan. Voisin myös veikata, että tutkimuksen jälkeen sieltä löytyy kohoneet kolesteroliarvotkin. Ensi viikkoa odotellessa. Plääh tällekin sotkulle.

Niin, joo. Ja mulla olisi synttäritkin lähitulevaisuudessa. Yllätys, yllätys, minulla ei tee mieli juhlia, ei vanheneminen ole yhtään, ollenkaan, laisinkaan kiva juttu. Mietin myös miten hieman alavireinen Hanikaan jaksaa minun jatkuvaa kitinää ja valitusta. Pelottaa, että meikäläisen naama jää kohta sellaiseksi norsunvitun näköiseksi pysyvästi, sen verran paljon sitä ole mutrussa viimeaikoina pitänyt.

Lisävalitukseksi vielä sekin, että närkästystä aiheuttaa eräs ystäväni ja hänen holtiton käyttäytymisensä uuden miesystävänsä kanssa. Kuuluuko 30+ ikäisen ihmisten seksielämään "vedellä paljaalla" ilman mitään ehkäisyä melkein tuntemattoman henkilön kanssa. Noloa mennä hakemaan jälkiehkäisyä ja toivoa, ettei mahd. taudit tartu. Tai sit mie vaan olen niin hemmetin tiukkapipo täti ja vanha kääpä, enkä ymmärrä miten selvinpäin olevat ihmiset eivät osaa rakkauden huumassaan vihjaista, että jos nyt kuitenkin käytettäisiin sitä kortsua. Toisen ystäväni äidin hautajaiset ovat tänään. Harmittaa, että ollaan vähän riidoissa ko.herran kanssa minun ripitettyä häntä ilmeisesti liiankin vakavalla äänensävyllä avioliiton ulkopuolisista suhteista. Hyi minä. Olisin niin halunnut ilmaista hänelle tukeni tänään, sillä päivä on varmasti aivan kamala.

joo. Ehkä minä kuitenkin keskityn vaan omaan pienen, tällä hetkellä surkeahkon oloiseen elämääni ja annan toisten nauttia elämästä.

Ei kommentteja: